Tempe on terveellistä

Kolme syytä syödä tempeä:

1. Tempestä saat paljon proteiinia

Palkuaisen tempet sisältävät runsaasti proteiinia. Proteiinin osuus tuotteiden kokonaisenergiasta on hernetempessä 27 prosenttia, lupiinissa 38 prosenttia, herne-lupiini-kaurassa 23 prosenttia ja quattrossa 31 prosenttia.
Turun ammattikorkeakoulussa tutkittiin tarkemmin hernetempeä vuosina 2004—2006. Tulosten mukaan hernetempe sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja. Tempen välttämättömien aminohappojen koostumus vastasi sianlihan välttämättömien aminohappojen koostumusta.


2. Lupiinitempessä on kuidut kohdallaan

Lupiinitempessä on 15 prosenttia kuitua, eli se on runsaskuituinen. Terveyskirjasto Duodecimissa todetaan, että runsaskuituista ravintoa nauttineilla on pienentynyt riski sairastua tyypin 2 diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Kuitu edistää myös esimerkiksi suolen toimintaa.


3. Tempe on fermentoitu tuote

Tempe valmistetaan fermentoimalla, mikä on perinteikästä huipputekniikkaa. Fermentoinnissa syntyy entsyymejä, jotka pilkkovat papujen rasvaa ja proteiineja hyvin sulavaan muotoon. Samalla tempeen kehittyy B-vitamiineja, kuten folaattia.
Lupiinitempessä folaattia on 201 mikrogrammaa sataa grammaa kohden. Saantisuositus aikuisväestölle on 300—400 mikrogrammaa vuorokaudessa.
Lisäksi on hyvä tietää, että tempe valmistetaan kuorituista pavuista. Papujen hiilihydraatit aiheuttavat joillekin ihmisille ilmavaivoja, mutta kuorimisen ansiosta näitä yhdisteitä on tempessä vähemmän kuin tölkkipavuissa.